Leírás
Németh Ágnes az ELTE Természettudományi Karán végzett biológusként, majd ugyanitt doktorált humánbiológia szakterületen. Tanulmányai alatt a sportŹantropológia, vaŹlaŹmint a humán növekedés és érés területén végezte kutatásait. Az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC) kutatócsoportnak 1996 óta tagja, 2004-től a magyar kutatóŹcsoport vezetője. Fő érdeklődési területe az iskoláskorúak életmódjának kutatásában a táplálkozás és fizikai aktivitás kapcsán az energiaegyensúly, a testalkat, a testkép alakulása a serdülőkor alatt, valamint a biológiai és pszichoszociális érés összefüggései. Jelenleg az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának tudományos főmunkatársa, kutatásai mellett a pszichológus képzésben oktat módszertani és biológiai témájú tárgyakat. Az iskoláskor egészségfejlesztési szempontból is kiemelt jelentőségű. A serdülőket érzelmi és kognitív téren már elég érettnek véljük egészséggel kapcsolatos információk befogadására, egészséget érintő rövid- és hosszútávú döntések meghozatalára. Ugyanakkor képesek új életmódi szokások kialakítására és életkoruknál fogva még élvezik a felnőtt társadalom és az oktatási intézményrendszer támogatását. Éppen emiatt lényeges, és nemcsak a szakembereket, de szülőket, oktatási és egészségügyi döntéshozókat, illetve tágabb értelemben az egész társadalmat foglalkoztató kérdés, hogy hogyan alakul a fiatalok életmódja, egészséggel kapcsolatos szokásai, attitűdjei. Egyre többet isznak, dohányoznak vagy van ebben némi javulás a korábbi évekhez viszonyítva? Eleget mozognak, alszanak a tinédzserek? Sokakra igaz, hogy egész nap a gép előtt ülnek? Valóban mindenkit érint az iskolai bántalmazás? És egyáltalán fiataljaink elégedettek az életükkel vagy magányosnak érzik magukat?A kötetben mely műfaját tekintve rendszeresen megjelenő kutatási beszámoló hasonló kérdésekre kapunk választ. A szóban forgó kutatás az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása című nemzetközi együttműködésben megvalósuló, országosan reprezentatív adatgyűjtés, melyet 2022-ben tízedik alkalommal szerveztünk meg a 11-18 éves hazai iskolások körében. Az adatok bemutatását a jelen kiadás alkalmával infógrafikákkal is kiegészítettük, mely reményeink szerint segíti a lényeges információk kiemelését.A 2022-es adatfelvétel fókuszában a nemzetközi kutatócsoport döntése alapján a mentális egészség és természetesen a covid időszak hatásai állnak. Annak ellenére, hogy a fiatalok többségére igaz, hogy objektív körülményeik javulnak, és számos országban kedvezően alakulnak a rizikómagatartások, a szubjektív jóllét és a lelki egészség mutatói romlanak; ezt a jelenséget szerettük volna alaposabban körüljárni.A kiemelt területek mellett a kötet segít eligazodni abban is, hogy milyen hangsúlyok lennének szükségesek az elkövetkező időszak egészségfejlesztési teendőinek tekintetében, melyek azok a területek, ahová több energiát kellene fektetnünk, és milyen területekre támaszkodhatunk, melyek a jól alakuló tendenciák. Az adatok objektivitásra és józanságra inthetnek bennünket, mert a társadalom sokszor túlŹsáŹgosan kritikus és pesszimista a fiatalok életmódját illetően.