Leírás
A könyv kétharmadát három különböző szempont szerint csoportosított tanulmányok teszik ki; az utolsó blokkban egy-egy mai íróról illetve kritikusról olvashatunk kritikai esszéket. A Hármas portrék című egység első darabja talán meglepő, hiszen látszólag csak a címadó tanulmány tartalmaz három szereplőt. Jeff Wall Picture for Women című képén két pillantás találkozik egymással a tükör felületén. Az elemzés szerint a képen jelen van egy harmadik pillantás is, mégpedig a kameráé. Az irodalomtörténeti tanulmányokban a kamera szemének szerepét az irodalomtörténész pillantása tölti be. A kötetben sorakozó összehasonlító elemzések minden esetben magukon viselik ezt az egybelátó intenciót. A szerző nem tartja megvalósíthatónak az irodalomtörténet-írásban azt a pozitivista gyökerű objektivitás-eszményt, amely a történész látásmódját, történelmi-társadalmi meghatározottságát, valamint tudósi személyiségjegyeit leválasztaná kutatási eredményeiről. A komparatív vizsgálat során születő felismeréseket éppen az irodalomtörténész pillantásának katalizáló ereje teszi lehetővé. Ez a felfogás magyarázza a vizuális-esztétikai témájú első tanulmány és az azt követő irodalomtörténeti elemzések összefüggését