Leírás
A kiadvány a nyelvjárástani ismeretek tanításához kínál eltérő nehézségű, változatos, nemcsak szókincsbővítő, hanem aktuális elméleti ismereteket átadó és különböző kompetenciaterületeket fejlesztő gyakorlatokat is a felső tagozatos, illetve a középiskolás tanulók számára. A munkafüzet egyrészt bepillantást nyújt a hagyományos paraszti kultúra világába, találkozunk annak - a fiatalok többsége számára ma már szinte ismeretlen - munkafolyamataival és eszközeivel, sajátos világképével, a köznyelvi szókészlettel nem jelölt szabadidős tevékenységeivel, ételekkel, külső és belső emberi tulajdonságokkal. Másrészt tudatosabb nyelvhasználókká teszi a tanulókat: indirekt módon vezet rá a Nemzeti alaptantervben is hangsúlyozott szociolingvisztikai, többnormájú szemléletre, és nevel ezáltal egy elfogadóbb attitűdre. A sokszínű, játékos feladatok között sok irányul a grammatikai ismeretek tájszavakon keresztül történő elmélyítésére, de a szótárhasználati, a szövegértési és a szövegalkotási készség fejlesztésére is: hol egy ?magyaros? étterem menüjét kell megtervezni, vagy dobókocka segítségével történetet rögtönözni, hol családi interjú vagy érvelő fogalmazás készítése a feladat. Az utolsó fejezet a tanulók önreflexióra késztetésével kínál megoldást a regionális eredetű helyesírási hibák csökkentésére. A munkafüzet végén megtalálhatók a feladatok megoldásai, ezért mind az önálló, mind az iskolai munkára alkalmas. Parapatics Andrea a Pannon Egyetem oktatója, a tapolcai Batsányi János Gimnázium magyartanáraként pedig egy évtizedes közoktatási tapasztalattal is rendelkezik. Az Anyanyelv-pedagógia folyóirat egyik alapító szerkesztőségi tagja. Az MTA?ELTE Geolingvisztikai kutatócsoport tagjaként a magyar nyelvterület több tucat kutatópontján készített szövegfelvételeket és interjúkat. A TINTA Könyvkiadónál 2008-ban megjelent Szlengszótára óta is rendszeresen publikál szociolingvisztikai, dialektológiai és anyanyelv-pedagógiai tanulmányokat.