Leírás
Az állatok ťművészeténekŤ problémáit igazán gondosan és szemiotikai szempontból tárgyalta az állatokťművészetévelŤ évtizedeken át foglalkozó világhírű nyelvész és szemiotikus, Thomas A. Sebeok, akinek könyve:A művészet előzményei (1979) magyarul is megjelent (1983). Magától értetődő ötlet volt, hogy amikorBudapesten és Bécsben ünnepeltük Thomas A. Sebeok professzor 70. születésnapját, a Symbolicity címűnemzetközi tudományos szimpóziumon... Böbe és általában a majomfestmények kérdései is előkerüljenek.(Voigt Vilmos)Az állatok szemiotikai szempontból történő vizsgálata és értelmezése tehát összekapcsolja a biológiátés a humán tudományokat. ... Az állatok alanyiságát itt oly módon kell értelmezni, hogy az állategyedeta jelentések szemiotikai hálójának, a kommunikációs kapcsolatoknak, sőt az emberi diskurzusok résztvevőjekéntértelmezik. Az állatokat a szemiózis aktív résztvevőiként értelmezzük, vagyis úgy, mint a jelek használóit,akik perceptuális ciklusokon (érzéki észlelési folyamatokon) keresztül kapcsolatban állnak más állatokkalés környezetükkel. (Timo Maran et al.)Az állatoknak tulajdonított valójában emberi tulajdonságok hagyománya nem csak az írott forrásokban,hanem a vizuális reprezentációkban és a szóbeliségben, a közmondásokban és a mesékben is jelen volt,ezáltal az egész európai kultúrát áthatotta. Azon túl, hogy az állatokat külső jegyeik és az antropomorfizációkövetkeztében vélt belső tulajdonságaik révén specifikus emberi viselkedésformáknak feleltették meg,a többségében negatív állatjelképekkel az emberhez méltatlan szintre aljasító bűnök következményeitis hangsúlyozták. (Újvári Edit)A nyelvészet, a biológia és az etológia határterületein mozgó kutatások értelmezhetővé teszik a vadgyermekekreszocializációja nehézségeinek okait. Ezt a fajta tudományos szemléletmódot számon kérni a szépirodalom,a lektűrirodalom, ill. a tömegfilm alkotásain természetesen dőreség lenne, de az elemzési szempontokérvényesítése ezeken a szövegeken megmutathatja,