Az olvasással foglalkozó adatok évről évre romló tendenciát mutatnak, a technika fejlődésével egyre kevesebben nyúlnak könyv után, hogy a saját szórakoztatásukra olvassanak. Ez a jelenség legjellemzőbben az újabb generációknál figyelhető meg, főleg a tizennyolc év alattiaknál.
Egyre több kutatás foglalkozik a gyermekek olvasási szokásaival. Egy brit kutatás meglepő eredményt mutatott. A kutatás részeként több mint hetvenezer öt és tizennyolc év közötti gyermeket és fiatalt kérdeztek meg évente olvasási szokásaikról. A 2005 óta folyó felmérés eredményei kimutatták, hogy a fiatalkorúak évről évre kevesebbet olvasnak. Ebben az évben a megkérdezettek mindössze 44%-a válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy szoktak-e olvasni szabadidejükben a saját szórakoztatásukra. Ez az arány a hátrányos helyzetű gyermekek esetében még alacsonyabb, ami abból fakadhat, hogy ők olyan környezetben nevelkednek, ahol nagy valószínűséggel nem minden adott az olvasáshoz, illetve hozzátartozóik sem olvasnak, vagy nem támogatják azt. További adatok azt is kimutatták, hogy átlagosan több lány olvas naponta (30,4%), mint fiú (24,9%), valamint hogy ez az arány átlagosan 10%-kal csökkent a legelső, 2005-ös felmérés óta. A kutatás során megállapították, hogy a gyermek nagyobb eséllyel vesz könyvet a kezébe, ha ezt látja a környezetében is. Fontos, hogy a szülők bátorítsák csemetéjüket az olvasásra már egészen fiatal koruktól kezdve, és megismertessék velük az olvasás élvezetét és hasznosságát.
„Szeretetet ébreszteni a gyermekben az olvasás iránt, megváltoztathatja az egész életét. Az idei kutatás eredménye egy felhívás mindazok számára, akik a szívükön viselik a gyermekek olvasás iránti szeretetét. […] Segítenünk kell az ország hátrányos helyzetben élő gyermekeinek. Minden lehetőséget meg kell adnunk a fiatal diákok számára, akik most szeptemberben visszatérnek az iskolába, hogy beleszeressenek az olvasásba. Fontos, hogy támogassuk az iskolákat és családokat is, hogy egy olyan környezetet teremtsenek meg a gyermekek számára, amelyben élvezettel vesznek könyvet a kezükbe.”
(Martin Galway, a National Literacy Trust iskoláinak vezetője)
Az eredmények egy súlyos problémára hívják fel a figyelmet, amit orvosolni kell. Az olvasás elhagyásával a gyerekek kognitív képességei is gyengébbek, rosszabbul teljesítenek az iskolában. Épp ezért fontos, hogy a szülők és az oktatási intézmények is biztassák a gyermekeket az olvasásra, teremtsék meg a megfelelő környezetet számukra. Rá kell vezetni a fiatalokat, hogy az olvasás élvezetes dolog, és hogy mennyi hasznuk származik abból, ha rendszeresen könyvet fognak a kezükbe a saját szórakoztatásukra. Már egészen kis korban el lehet kezdeni a gyermeket rászoktatni az olvasásra, nem feltétlenül muszáj megvárni, míg megtanul olvasni az iskolában. Egyik leghatásosabb módszer, ha a szülők felolvasnak csemetéjüknek. A gyerek már abból rengeteget tanul, ha csak hallja a történetet: életre kelti a fantáziáját, gondolkodásra ösztönzi, és mindeközben új szavakat tanul, ami bővíti a szókincsét. Ennek az eljárásnak az előnyeiről is rengeteg kutatás és cikk készült.
„Nem hagyhatjuk, hogy gyerekek egész generációja elveszítse azokat az előnyöket, amelyeket az olvasás tud nyújtani számukra: a képzelet fejlesztése, egy másik világba való menekvés kényelme, valamint mindazon készségek, amelyeket csak olvasással lehet erősíteni.”
(Francesca Simon, írónő)