„Függetlenül attól, hogy mi történik az életünkben, ez egy olyan utazás, amelyre a legtöbben szívesen vállalkozunk. A történetmesélés szépsége abban rejlik, hogy bármikor és bárhol képes lekötni az olvasókat korosztálytól függetlenül” – nyilatkozta a ThriftBooks szóvivője.
2000 amerikai felnőttet kérdeztek meg a kísérlet során, akik rendszeresen szoktak olvasni, így valós képet alkottak az olvasási szokásokról. Sorba állítva a különböző műfajokat népszerűségük szerint a következő eredményeket kaptuk:
Természetesen a megjelenés nagy szereppel bír, de igaz a mondás, hogy ne a borítója alapján ítéljük meg a könyvet. Mégis az lesz az első, amit meglátunk, és az adja majd az első benyomást is. Ezért nagyon fontos, hogy a színek és színkombinációk a történetnek megfelelően legyenek összeállítva. A OnePoll 2002-ben alakult meg mint nemzetközi piackutató ügynökség, amely PR-felmérésekre, fogyasztói betekintésre és közvélemény-kutatásra szakosodott. A OnePoll által készített felmérésből kiderül, hogy a következő témájú könyvek a legfelkapottabbak napjainkban:
Az, hogy ezek egykor valóban élt hősök történeteit regélik el, vagy az író képzeletéből kipattant karakterekét, különösebben nem számottevő az olvasók szemszögéből. Olyannyira, hogy ezen kategóriákba tartozó műveket megveszik az emberek, majd ahelyett, hogy csak a port fognák a polcon, számtalanszor újraolvassák a megunhatatlan szerzeményeket. A válaszadók 48%-a ugyanolyan szeretettel merül bele egy vadonatúj könyvbe, mint a már háromszor újraolvasottba. Ehhez egészen pontosan 36 perc olvasásra és/vagy 29 oldalra van szükség. Ennyit érdemes megadni egy számunkra új sztorinak, mielőtt azt éreznénk, hogy ez nem teljesen az, amire vágyunk, és csalódottan becsuknánk.
Négy emberből már három merült el úgy könyvben, hogy teljesen ki tudott kapcsolni, csak oda koncentrálni, sőt ez a tulajdonság általában jellemzőbb a férfiakra, mint a nőkre. Akármennyire is könnyűnek látszik ez a tevékenység, ez is olyasvalami, amit az idő előrehaladtával egyre jobban el tudunk sajátítani.
Számottevő tényező még az olvasás örömében a helyszín. Abban mindenki egyetért a megkérdezettek közül, hogy egy buszpályaudvar padja nem ad akkora komfortérzetet, mint az otthon meleg ölelésében található pihe-puha kanapé. Az olvasásra legalkalmasabb helyszínek sorrendje így néz ki a megkérdezetteknél:
Bizony, bizony, még munka során is előkerülnek a stresszoldásra is alkalmas tárgyak.
A Z generáció, tehát a jelenleg 14–28 évesek 54%-ára és a férfiak 26%-ára igaz, hogy a fürdőszobában tudják a leginkább elengedni magukat annyira, hogy kizárják a külvilágot, és csak úgy élvezzék a betűk egymásutánjának világát. Szintén mintegy 46% voksolt amellett, hogy egy hideg téli napon, amikor senkinek nincs kedve kimozdulni otthonról, és már a délutáni órákban sötét van, a legtökéletesebb alkalom kinyitni egy könyvet, és izgalmassá tenni a négy fal között töltött perceket.
„Az olvasás szokása pedig nemcsak hogy soha nem hagy el bennünket, de kutatásaink szerint az évek múlásával egyre fontosabbá válik” – fogalmazta meg a ThriftBooks szóvivője.