Leírás
Ha Tandorihoz, a mindig-van-tovább mesterdalnokához illenének a nagy és végletes szavak, azt mondhatnánk, hogy ebben a könyvben nemcsak a szerző több mint hat évtizedes írói-költői pályafutása, hanem a XXXXI. századi magyar irodalom egy kivételes jelentőséggel bíró életműve zárul. Pedig látszólag semmi különös nem történik a lapokon, a magát régóta a halál előszobájában tudó alkotó a hozzá legközelebb álló, mellette mindvégig kitartó formák: a Kosztolányitól örökölt körömköltészet, az aforizma és a rajz segítségével dokumentálja napjait. A változatlanság színe alatt, az újramondás és megismétlés tetteiben azonban bár Tandori minden időhatárt végtelen messzinek mutató termékenysége látszólag mit sem tud erről egyszerre megjelenik az utolsónak szólás, a majdani elhallgatás ígérete. A szűk lakástérbe zárult én tettei és szavai immáron elválaszthatatlanok és megkülönböztethetetlenek egymástól: a tettek szavakká, a szavak pedig az utolsó evilági tettekké változnak, és így, együtt felvillantják a titkos jelet, a kötet címébe ékelt plusz biztatását. A fekete, egymást keresztező vonalak véget vető, mégis meg-mentő üzenetét: +