Leírás
Amikor valakivel beszélünk (vagy az írását olvassuk), rövid időn belül kiderül számunkra, beszélgetőtársunk szegényes szókinccsel, kicsit elna-gyoltan fejezi-e ki magát, vagy színesen, választékosan, pontosan fogal-mazza meg mondandóját. Mindnyájunknak törekednünk kell arra, hogy a magyar nyelv igen gazdag szókészletéből mindig a mondanivalónkat legjobban, legponto-sabban kifejező szavakat válasszuk. Ahhoz, hogy ezt könnyedén megte-hessük, szókincsünket folyamatosan bővítenünk, beszédkészségünket pedig ?edzenünk? kell. A szókincs bővítését fiatal korban, akár már az óvodában el kell kezdeni, hogy aztán az iskolában, sőt felnőtt fejjel se hagyjuk abba. Ehhez a szép kihíváshoz jelent segédeszközt a Magyar szókincsteszt munkafüzet. A benne található 40 feladatsor segítségével ? melyek mindegyikében 13?+?1, összesen 560 elgondolkoztató kérdés található ? hatékonyan fejleszthetjük beszédkészségünket, bővíthetjük szókincsünket. A feladatsorokban szereplő kérdések legtöbbje a közszó-kincsre vonatkozik, de akadnak a tájszavakkal, valamint a régi és az idegen szavakkal kapcsolatos kérdések is. Néhány feladatsor pedig egy-egy meghatározott témakör szókincséből merít, azaz például a szabadidős tevékenységek, az állatok kicsinyeinek a neve, a zöldségek és gyümölcsök, a földrajz vagy a történelem jellegzetes szavait gyakoroltatja. A válaszok egyértelműsítéséhez és a feleletek megkönnyítéséhez min-den keresett szónak megadtuk egy betűjét. A feladatsorokat öt nehézségi szintbe soroltuk be aszerint, hogy a bennük lévő szavak milyen gyakoriak a mindennapi nyelvhasználatban. A munkafüzet végén megtalálhatók a helyes válaszok. A növekvő nehézségi szintű feladatok hasznos segítséget nyújtanak a diákok szókincsének bővítéséhez és az anyanyelvi kompetencia hatékony fejlesztéséhez. A Magyar szókincsteszt munkafüzet összeállítói közül Kiss Gábor a TINTA Könyvkiadó főszerkesztője, az MTA Szótári Munkabizottságának tagja, Lukács Lilla pedig a Károli Gáspár Református Egyetem végzős hallgatója.