Nincs engedélyezve a javascript.
/
Nagy karácsony - oldalsáv

Főkategóriák

Ajándékkönyvek
Ajándéktárgyak
Albumok
Egészség, életmód
Ezotéria
Fitness-Életmód
Folyóiratok, magazinok
Gasztronómia
Gasztronómiai
Gazdaság, üzlet
Gyerek / Mese
Gyermek- és ifjúsági könyvek
Hangoskönyv
Hangoskönyvek
Hobbi, szabadidő
Idegen nyelvű könyvek
Informatika, számítástechnika
Irodalom
Ismeretterjesztő
Játékok
Kulturális
Műszaki könyvek
Művészetek
Naptárak, kalendáriumok
Népzene
Nyelvkönyvek, szótárak
Oktató
Olvasási kellék
Papír, írószer
Publicisztika
Regény
Rock / Pop
Sport
Szórakozás
Tankönyvek
Társadalom- és humántudomány
Térképek
Természet- és alkalmazott tudomány
Történelem
Utazás
Ünnepi
Vallás
Zenei
/
Könyvszalonok
Eldorado music

Hírlevél feliratkozás

És értesülj mindenről elsőkézből

A megadott adataim kezeléséhez hozzájárulok, az
foglaltakat elfogadom.
A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában
Raktári kód:
757251
EAN:
9789634560258
Megjelenés:
2018.
Kötésmód:
cérnafűzött kötött
Méret [mm]:
215 x 300 x 28
Tömeg [g]:
1700

A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában

4 930 Ft
Eredeti ár:
5 800 Ft
Megtakarítás:
15 %
Szállítás:
1 munkanap
Készleten
Polcra

Csak az utóbbi években kezdett II. András személyéről és szerepéről alkotott egyoldalú történeti kép a koncepciózus újító és a kiegyensúlyozott, pragmatikus politikus vonásaival kiegészülni. A jelek arra mutatnak, hogy az ország, amelyet 1235-ben fiára hagyott, igen kevéssé emlékeztetett az Árpádok régi királyságára. Az új vonások közé tartozik a már korábban meggyökerezett francia gótika intenzív jelenléte az ország építészetében. Ez a 12. század végén kezdődő művészettörténeti fejlemény azért is szembetűnő és magyarázatot igénylő, mert ebben az időben Willibald Sauerländer szavaival élve "a birodalom területén még hasonló épületeket sem találunk".



Kérdés, hogy Magyarországnak a gótikus művészet közép-európai elterjedésében játszott úttörő szerepe mögött létezik-e valamilyen más magyarázat is, mint az esetünkben kétségtelenül meglévő dinasztikus és egyházi hálózat. A recepció megértést és befogadást jelent, ami nem korlátozódik az egyszerű elsajátításra és mechanikus alkalmazásra. Nem idegen tőle a reflektivitás, a tanulékonyság készsége és a fejlesztés képessége, amire az esztergomi palotakápolna szentélyboltozatának harmonikus megoldása vagy később Gertrudis királyné rafinált síremléke nyújt jó példát, de alighanem hasonló motívumok állhattak az opus duplex ékszerművészet itteni hallatlan sikerének hátterében is. Ezeket figyelembe véve arra gondolhatunk, hogy a megrendelők döntéseiben figyelemre méltó szerep juthatott valamiféle affinitásnak az újdonság, a modernség iránt, annak a műveltségből fakadó nyitottságnak, amit a távolról érkező szellemi tartalmak és művészeti értékek iránt más téren is tanúsítottak. A "modernség legitimitása" lehet talán az-az egyszerűen megfogalmazott általános alapelv, amely II. András Magyarországát - legalábbis amint a művészeti emlékek tükrében látszik - sokak számára rokonszenvessé tette, és teszi ma is.